Кар’єра в IT: посаду Бізнес-аналітик

xwsscLcuwYwБізнес-аналітик  — це фахівець, який досліджує проблему замовника, шукає рішення і оформлює його концепцію в формі вимог, на які в подальшому будуть орієнтуватися розробники при створенні продукту.

За даними ДОУ , середньому українському бізнес-аналітику 28 років, він має зарплату $ 1300-2500 і досвід роботи 3 роки.

Завдання та обов’язки

Головне завдання бізнес-аналітика — виявити проблеми бізнесу замовника і знайти максимально ефективне рішення. Для цього він повинен володіти знаннями в предметній області. Бізнес-аналітик працює з вимогами на всіх етапах життєвого циклу розробки ПЗ і постійно виступає посередником між замовником і командою програмістів.

Робота бізнес-аналітика включає такі етапи:

1. Виявити потреби замовника, зрозуміти проблему, яку він хоче вирішити.
2. Самостійно або за допомогою команди сформулювати концепцію рішення.
3. Оформити концепцію в технічне завдання з конкретними вимогами до майбутнього продукту. Для цього використовуються різні техніки бізнес-аналізу — построненіе моделей процесів і структур, прототипи призначеного для користувача інтерфейсу, сценарії використання. В цей же час робиться точна оцінка трудовитрат і тривалості робіт.
4. Деталізувати кожну вимогу у вигляді специфікацій.
5. Консультувати програмістів і тестувальників під час розробки продукту, спірні моменти обговорювати з замовником.

«Коло завдань можна описати простими словами: робота з вимогами. Це передбачає як взаємодія із зацікавленими особами на стороні замовника, так і з членами команди, які відповідають за процес розробки рішення ».

В Україні не всі проекти передбачають виділеного аналітика. Буває і зворотна ситуація, коли аналітик додатково виконує обов’язки менеджера проектів, фахівця з якості або технічного письменника.

У великих проектах іноді поділяють ролі Бізнес-аналітика і Системного аналітика. В обов’язки Бізнес-аналітика входить виявлення бізнес-цілей замовника, продумування концепцій рішення і формування вимоги. В обов’язки Системного аналітика — формалізація і специфікація вимог, написання технічного завдання на рівні функціональних вимог і програмної реалізації.

«Іноді аналітики скаржаться, що замовник сам не знає, чого хоче. Зазвичай саме замовник знає, а ось аналітик не має достатніх аналітичних навичок, щоб зрозуміти його ».

У коло обов’язків бізнес-аналітика входить:
— Аналіз бізнес-потреб замовника;
— Складання вимог до майбутнього продукту (спілкування з зацікавленими особами — розробниками, клієнтами, кінцевими користувачами);
— Аналіз вимог (застосування різних методологій і нотацій — прототипування, анкетування, опитування , мозковий штурм, аналіз існуючих документацій, конкурентів);
— аналіз проблемних областей і пропозиції для поліпшення;
— Формалізація вимог (поділ вимог на бізнес, функціональні, що не функціональні, написання специфікації вимог);
— Управління вимогами (обробка запитів на зміну, аналіз і опис впливу на існуючі вимоги);
— Трансляція вимог між розробниками і клієнтом.

«Аналітик може мати хороший англійський, підвішений язик і писати ідеальну документацію. Але якщо він не розбирається в предметній області, не може зрозуміти замовника і донести це до розробника, то його проекти будуть провалюватися ».

Типовий робочий день бізнес-аналітика — це:
— Мітинги з проектною командою і з замовником;
— Опрацювання концептуальних рішень;
— Робота з інструментами аналізу: схемами, діаграмами, моделями, прототипами;
— Робота з вимогами: збір, написання ТЗ і специфікацій;
— консультації розробників і тестувальників;
— Вивчення стандартів.

«Все залежить від того, на якому етапі перебуває проект. Колись можу займатися самоосвітою, колись — писати документацію, або вивчати документи, написані іншими, тестувати програму, спілкуватися з Замовником ».

Гідності й недоліки

Головне перевага професії бізнес-аналітика — можливість проникати в суть: розбиратися, що як влаштовано, з яких частин складається, як вони між собою пов’язані і взаємодіють, і потім описувати складні речі за допомогою простих, але корисних моделей.

«Мені подобається придумувати красиві вирішення реальних проблем. Красиві — це логічні, універсальні, які лягають в наявну структуру і самі стають масштабируемой структурою, в яку потім ляжуть подальші зміни. Реальні проблеми — це першоджерела проблем замовника, рішення яких прибере велику кількість «симптомів», з якими він до нас звернувся ».

Бізнес-аналітики допомагають різним сторонам розуміти один одного, і в результаті отримують реалізацію, яка задовольнить всіх.

«Люблю спілкуватися з людьми, впроваджувати в життя рішення, які полегшують комусь життя».

«Подобається займатися структуризацією інформації, оптимізацією, проявляти творчість. Комунікувати на всіх рівнях — із зацікавленими особами і кінцевими користувачами, розробниками, менеджерами, тестувальниками, дизайнерами і адміністраторами. Справжня влада над проектом ^ _ ^ »

Ще один плюс — важливість і значимість діяльності, так як саме результати роботи бізнес-аналітика визначає хід проекту.

«Говорячи абстрактно, я не вирішую, як буде їхати велосипед і якої товщини будуть у нього спиці. Я в принципі визначаю, це буде велосипед або мотоцикл, або він взагалі тут не потрібен ».

«Якість продукту — це якість вимог. Якість вимог — це аналітик ».

Серед недоліків виділяють складності в спілкуванні з замовником, коли не вдається донести хороші ідеї або ж заважають обмеження в термінах і бюджеті.

Інша скарга — необхідність вивчати великі обсяги інформації в короткі терміни. Крім вивчення безпосередньо свого проекту, бізнес-аналітик повинен постійно тримати руку на пульсі нових методологій, підходів, вивчати базові принципи нових платформ.

«Ідеального ТЗ не існує. Так воно і не потрібно, це колосальні витрати часу і грошей. Критика буде завжди, потрібно вчитися відокремлювати зерна від плевел ».

Як стати бізнес-аналітиком і куди йти далі?

Можна виділити 2 шляхи становлення:
1. IT-фахівець, якому ближче спілкування, ніж написання коду. Такий аналітик буде розуміти процес розробки, знає можливості ПО і розуміє, що потрібно знати розробнику для якісної роботи. Однак йому необхідно окремо купувати бізнес-знання в області, яка автоматизується.
2. Спеціаліст без IT-освіти, який є професіоналом в певній предметній області. Такий аналітик розуміє всі нюанси бізнесу і розмовляє з замовником на одній мові. Але йому доведеться розбиратися, що саме підлягає автоматизації і які дані потрібні розробникам для роботи.

«Часто аналітики виростають з тестувальників. Які здолали такий шлях фахівці знають «внутрішню кухню» IT і мають матеріал для того, щоб відрізняти добре написані вимоги від погано написаних ».

Для роботи бізнес-аналітика важливо:
— знати методології збору, аналізу і формалізації;
— знати предметну область, яку потрібно аналізувати;
— розуміти життєвий цикл ПО відповідно до різними методологіями;
— знати основи програмування, тестування, алгоритмів, економіки.

«Аналітик повинен позбутися Вузьконаправлене мислення айтішника, вміти побачити картину в цілому, помічати недоліки. Чим краще йому вдасться вийти «за рамки», тим успішніше буде робота ».

Що стосується особистих якостей, необхідно:
— мати аналітичним мисленням;
— легко розбиратися в невідомої області;
— вміти аналізувати поточну ситуацію в порівнянні з минулим;
— вміти приймати рішення;
— любити і вміти вчитися;
— мати відмінні комунікативні здібності;
— бути уважним до деталей;
— чітко і ясно висловлювати свої думки.

«Потрібно вміти розкласти те, що ти хочеш пояснити, на прості складові, щоб абсолютно всім і кожному було ясно, в чому полягає ідея».

«Від майбутнього аналітика потрібно розбиратися в процесах розробки ПЗ, вивчити теорію бізнес-аналізу і вимог до програмного забезпечення, мати хороший рівень англійської, вміти і хотіти думати, дивитися з різних сторін і висот. Також бажаний загальний технічний бекграунд — або досвід в IT, або технічний ВНЗ ».

Перспективи кар’єрного розвитку бізнес-аналітика:
1. Вдосконалюватися як аналітик, освоювати все більше коло аналітичних задач.
2. Заглибитися в системну складову і стати Business або Enterprise Architect
3. Розвиватися по управлінської сходах, проектної (Project manager -> Program Manager -> CTO) або бізнес (Product manager).

«Перспективи різні. Стати керівником підрозділу аналітики, стати кваліфікованим фахівцем, надавати консалтингові послуги. Навіть відкриваючи свою справу, необхідно аналізувати рентабельність бізнесу. І в уже створеному бізнесі необхідно аналізувати і прогнозувати результати роботи ».

Джерело: http://dou.ua/lenta/articles/business-analyst-position/

Прокоментуйте першими

Залишити коментар

Ваш e-mail не буде публікуватись.

*