Кар’єра в IT: посаду Бізнес-аналітик

Кар’єра в IT: посаду Бізнес-аналітик

xwsscLcuwYwБізнес-аналітик  - це фахівець, який досліджує проблему замовника, шукає рішення і оформлює його концепцію в формі вимог, на які в подальшому будуть орієнтуватися розробники при створенні продукту. За даними ДОУ , середньому українському бізнес-аналітику 28 років, він має зарплату $ 1300-2500 і досвід роботи 3 роки.

Завдання та обов'язки

Головне завдання бізнес-аналітика - виявити проблеми бізнесу замовника і знайти максимально ефективне рішення. Для цього він повинен володіти знаннями в предметній області. Бізнес-аналітик працює з вимогами на всіх етапах життєвого циклу розробки ПЗ і постійно виступає посередником між замовником і командою програмістів. Робота бізнес-аналітика включає такі етапи: 1. Виявити потреби замовника, зрозуміти проблему, яку він хоче вирішити. 2. Самостійно або за допомогою команди сформулювати концепцію рішення. 3. Оформити концепцію в технічне завдання з конкретними вимогами до майбутнього продукту. Для цього використовуються різні техніки бізнес-аналізу - построненіе моделей процесів і структур, прототипи призначеного для користувача інтерфейсу, сценарії використання. В цей же час робиться точна оцінка трудовитрат і тривалості робіт. 4. Деталізувати кожну вимогу у вигляді специфікацій. 5. Консультувати програмістів і тестувальників під час розробки продукту, спірні моменти обговорювати з замовником.
«Коло завдань можна описати простими словами: робота з вимогами. Це передбачає як взаємодія із зацікавленими особами на стороні замовника, так і з членами команди, які відповідають за процес розробки рішення ».
В Україні не всі проекти передбачають виділеного аналітика. Буває і зворотна ситуація, коли аналітик додатково виконує обов'язки менеджера проектів, фахівця з якості або технічного письменника. У великих проектах іноді поділяють ролі Бізнес-аналітика і Системного аналітика. В обов'язки Бізнес-аналітика входить виявлення бізнес-цілей замовника, продумування концепцій рішення і формування вимоги. В обов'язки Системного аналітика - формалізація і специфікація вимог, написання технічного завдання на рівні функціональних вимог і програмної реалізації.
«Іноді аналітики скаржаться, що замовник сам не знає, чого хоче. Зазвичай саме замовник знає, а ось аналітик не має достатніх аналітичних навичок, щоб зрозуміти його ».
У коло обов'язків бізнес-аналітика входить: - Аналіз бізнес-потреб замовника; - Складання вимог до майбутнього продукту (спілкування з зацікавленими особами - розробниками, клієнтами, кінцевими користувачами); - Аналіз вимог (застосування різних методологій і нотацій - прототипування, анкетування, опитування , мозковий штурм, аналіз існуючих документацій, конкурентів); - аналіз проблемних областей і пропозиції для поліпшення; - Формалізація вимог (поділ вимог на бізнес, функціональні, що не функціональні, написання специфікації вимог); - Управління вимогами (обробка запитів на зміну, аналіз і опис впливу на існуючі вимоги); - Трансляція вимог між розробниками і клієнтом.
«Аналітик може мати хороший англійський, підвішений язик і писати ідеальну документацію. Але якщо він не розбирається в предметній області, не може зрозуміти замовника і донести це до розробника, то його проекти будуть провалюватися ».
Типовий робочий день бізнес-аналітика - це: - Мітинги з проектною командою і з замовником; - Опрацювання концептуальних рішень; - Робота з інструментами аналізу: схемами, діаграмами, моделями, прототипами; - Робота з вимогами: збір, написання ТЗ і специфікацій; - консультації розробників і тестувальників; - Вивчення стандартів.
«Все залежить від того, на якому етапі перебуває проект. Колись можу займатися самоосвітою, колись - писати документацію, або вивчати документи, написані іншими, тестувати програму, спілкуватися з Замовником ».

Гідності й недоліки

Головне перевага професії бізнес-аналітика - можливість проникати в суть: розбиратися, що як влаштовано, з яких частин складається, як вони між собою пов'язані і взаємодіють, і потім описувати складні речі за допомогою простих, але корисних моделей.
«Мені подобається придумувати красиві вирішення реальних проблем. Красиві - це логічні, універсальні, які лягають в наявну структуру і самі стають масштабируемой структурою, в яку потім ляжуть подальші зміни. Реальні проблеми - це першоджерела проблем замовника, рішення яких прибере велику кількість "симптомів", з якими він до нас звернувся ».
Бізнес-аналітики допомагають різним сторонам розуміти один одного, і в результаті отримують реалізацію, яка задовольнить всіх.
«Люблю спілкуватися з людьми, впроваджувати в життя рішення, які полегшують комусь життя».
«Подобається займатися структуризацією інформації, оптимізацією, проявляти творчість. Комунікувати на всіх рівнях - із зацікавленими особами і кінцевими користувачами, розробниками, менеджерами, тестувальниками, дизайнерами і адміністраторами. Справжня влада над проектом ^ _ ^ »
Ще один плюс - важливість і значимість діяльності, так як саме результати роботи бізнес-аналітика визначає хід проекту.
«Говорячи абстрактно, я не вирішую, як буде їхати велосипед і якої товщини будуть у нього спиці. Я в принципі визначаю, це буде велосипед або мотоцикл, або він взагалі тут не потрібен ».
«Якість продукту - це якість вимог. Якість вимог - це аналітик ».
Серед недоліків виділяють складності в спілкуванні з замовником, коли не вдається донести хороші ідеї або ж заважають обмеження в термінах і бюджеті. Інша скарга - необхідність вивчати великі обсяги інформації в короткі терміни. Крім вивчення безпосередньо свого проекту, бізнес-аналітик повинен постійно тримати руку на пульсі нових методологій, підходів, вивчати базові принципи нових платформ.
«Ідеального ТЗ не існує. Так воно і не потрібно, це колосальні витрати часу і грошей. Критика буде завжди, потрібно вчитися відокремлювати зерна від плевел ».

Як стати бізнес-аналітиком і куди йти далі?

Можна виділити 2 шляхи становлення: 1. IT-фахівець, якому ближче спілкування, ніж написання коду. Такий аналітик буде розуміти процес розробки, знає можливості ПО і розуміє, що потрібно знати розробнику для якісної роботи. Однак йому необхідно окремо купувати бізнес-знання в області, яка автоматизується. 2. Спеціаліст без IT-освіти, який є професіоналом в певній предметній області. Такий аналітик розуміє всі нюанси бізнесу і розмовляє з замовником на одній мові. Але йому доведеться розбиратися, що саме підлягає автоматизації і які дані потрібні розробникам для роботи.
«Часто аналітики виростають з тестувальників. Які здолали такий шлях фахівці знають "внутрішню кухню" IT і мають матеріал для того, щоб відрізняти добре написані вимоги від погано написаних ».
Для роботи бізнес-аналітика важливо: - знати методології збору, аналізу і формалізації; - знати предметну область, яку потрібно аналізувати; - розуміти життєвий цикл ПО відповідно до різними методологіями; - знати основи програмування, тестування, алгоритмів, економіки.
«Аналітик повинен позбутися Вузьконаправлене мислення айтішника, вміти побачити картину в цілому, помічати недоліки. Чим краще йому вдасться вийти "за рамки", тим успішніше буде робота ».
Що стосується особистих якостей, необхідно: - мати аналітичним мисленням; - легко розбиратися в невідомої області; - вміти аналізувати поточну ситуацію в порівнянні з минулим; - вміти приймати рішення; - любити і вміти вчитися; - мати відмінні комунікативні здібності; - бути уважним до деталей; - чітко і ясно висловлювати свої думки.
«Потрібно вміти розкласти те, що ти хочеш пояснити, на прості складові, щоб абсолютно всім і кожному було ясно, в чому полягає ідея».
«Від майбутнього аналітика потрібно розбиратися в процесах розробки ПЗ, вивчити теорію бізнес-аналізу і вимог до програмного забезпечення, мати хороший рівень англійської, вміти і хотіти думати, дивитися з різних сторін і висот. Також бажаний загальний технічний бекграунд - або досвід в IT, або технічний ВНЗ ».
Перспективи кар'єрного розвитку бізнес-аналітика: 1. Вдосконалюватися як аналітик, освоювати все більше коло аналітичних задач. 2. Заглибитися в системну складову і стати Business або Enterprise Architect 3. Розвиватися по управлінської сходах, проектної (Project manager -> Program Manager -> CTO) або бізнес (Product manager).
«Перспективи різні. Стати керівником підрозділу аналітики, стати кваліфікованим фахівцем, надавати консалтингові послуги. Навіть відкриваючи свою справу, необхідно аналізувати рентабельність бізнесу. І в уже створеному бізнесі необхідно аналізувати і прогнозувати результати роботи ».
Джерело: http://dou.ua/lenta/articles/business-analyst-position/

web_eki administrator